Miejski Ośrodek Kultury w Głogowie. Jednostka organizacyjna Gminy Miejskiej Głogów.
Plan wydarzeń:
Październik 2020 w CK

Regulamin uczestnictwa w wydarzeniach i sekcjach MOK
POBIERZ
 
Oświadczenie dla uczestnika wydarzenia w czasie pandemii
POBIERZ
Regulamin uczestnictwa w wydarzeniach i sekcjach CK MOK w czasie pandemii  
                 POBIERZ
 
 

 

12.09.2020r. godz. 19.00
Ruiny Kościoła Św.Mikołaja

36. GSJ • Muzyka w ruinach: Klezmorim Trio / P.G.R. Psałterz Polski

 

Bilety: 20zł (jeden bilet na całe wydarzenie)
/ liczba miejsc ograniczona
Obowiązuje regulamin uczestnictwa w imprezach w czasie pandemii, dostępny na www.mok.glogow.pl.

36. Głogowskie Spotkania Jazzowe!

Zapraszamy na dwa znakomite koncerty muzyki żydowskiej w ramach Głogowskich Spotkań Jazzowych. Koncert jest zarazem kontynuacją projektu "Muzyka w ruinach" i - tradycyjnie już - odbędzie się w ruinach Kościoła Św.Mikołaja w Głogowie.


Klezmorim Trio w składzie:

✨Karolina Stasiowska – altówka, śpiew, język Jidysz
✨Piotr Południak – kontrabas
✨Marcin Wiercioch – akordeon

Klezmorim Trio to zespół złożony z absolwentów krakowskiej Akademii Muzycznej, których połączyła pasja do aszkenazyjskiej i bałkańskiej muzyki klezmerskiej. Są obecnie jednym z najbardziej uznanych i rozchwytywanych zespołów wykonujących ten rodzaj muzyki. To wyjątkowe trio stworzyło perfekcyjne połączenie tradycyjnych melodii żydowskich i współczesnych, autorskich aranżacji, co daje niezapomniany efekt na długo pozostający w pamięci słuchaczy. Ich koncerty przyjmowane są przez publiczność niezwykle entuzjastycznie.

Klezmorim Trio jest mieszanką muzycznych stylów i osobowości. Muzycy poznali się na krakowskim Kazimierzu i są na stałe związani z tym miejscem.

Marcin Wiercioch, doskonały akordeonista, który wykonuje muzykę klezmerską od ponad dwudziestu lat (m.in. wystąpił na pierwszym tradycyjnym żydowskim ślubie w powojennej Polsce). Porywa słuchaczy niepowtarzalnymi improwizacjami. Współpracował z muzycznymi legendami, w tym z Leopoldem Kozłowskim – „Ostatnim Klezmerem Galicji”. Występował na wszystkich najważniejszych festiwalach muzyki żydowskiej w Europie m.in.: Warszawa Singera, Krakowski Festiwal Kultury Żydowskiej, Diaspora Music Village w Londynie czy Festiwal Kultury Żydowskiej „Simcha” we Wrocławiu. Współtworzył muzykę do spektaklu warszawskiego Teatru Współczesnego „Gran Operita” (historia Wiery Gran). Jego doświadczenie związane z muzyką klezmerską jest unikalne, a dla zespołu - bezcenne.

Kontrabasista Piotr Południak to uzdolniony jazzman i aranżer. Muzykę klezmerską gra od ponad 10 lat. Dzięki niemu zespół ma szereg nowatorskich opracowań znanych melodii żydowskich. Jest laureatem wielu konkursów m.in. I nagrody na festiwalu „Jazz nad Odrą”. Nagrał kilkanaście płyt. Od kilku lat fascynuje się także lutnictwem. Zgłębiając swoją wiedzę poprzez korekty, renowacje starych kontrabasów oraz wczytując się w literaturę lutniczą stworzył autorski projekt kontrabasu. W roku 2019 ukończył swój pierwszy instrument, a obecnie pracuje nad kolejnymi modelami.

Karolina Stasiowska - altowiolistka i wokalistka - zafascynowała się muzyką klezmerską kilka lat temu. Od tamtego czasu zgłębia żydowską sztukę, kulturę, poznała język Jidysz, dzięki czemu piosenki śpiewa w oryginale. Jest muzykiem „Orchestra of Life” - orkiestry wybitnego skrzypka Nigela Kennedy, z którym wystąpiła w najsławniejszych salach koncertowych na świecie. Uczestniczyła też w nagraniu jego najnowszej płyty „Nigel Kennedy: Vivaldi The New Four Season”. Współtworzy żeński kwartet smyczkowy Con Affetto. Od dziesięciu lat nawet na chwilę nie rozstaje się ze sceną. Śpiewa niezwykle naturalnie i lekko, a jej interpretacyjna wrażliwość pozwala na zrozumienie przekazu piosenek również osobom nie znającym języka Jidysz.

Klezmorim Trio przeniesie Was do przedwojennego, żydowskiego świata.
Będą Państwo mogli posłuchać najpiękniejszych pieśni i piosenek żydowskich takich jak „Dona, donna”, „Jidysze Mame”, „Baj mir” czy „Tumbalalajka”.

klezmorim-trio

Klezmorim Trio

 


PGR – Psałterz Polski

PGR – w skrócie Projekt Grzegorza Rogali. To autorski projekt lidera wyrażający myśl o spotkaniu muzycznym kultur. W tej pojemnej koncepcji mieszczą się jazz, muzyka etniczna oraz „poważna”, poezja Brunona Szulca, motywy biblijne, czy hip-hopowy free-style. Można się o tym przekonać słuchając 2 wydanych już płyt, które znaczą historię od powstania PGR w 2008 roku. Pierwsza z nich „Enthuzjazzm” wydana w 2011 roku to egzotyczny mix muzyki klezmerskiej, latynoskiej i jazzu, na której wystąpił m.in. raper „Wujek samo Zło”, to w pewnym sensie ukłon w stronę Johna Zorna – muzycznego postmodernisty, którego 2 utwory znajdują się na płycie. Kolejny,wydany w 2014 roku album „Poezjazz” , to przede wszystkim bardziej osobisty wymiar muzyki z tytułami odnoszącymi się do ukochanych osób (Song for Basia), ale także poetyckie teksty „Pieśni nad Pieśniami” i Brunona Szulca. Obie płyty zostały nagrane z Izraelską saksofonistką Sagit Zilberman, która jest nie tylko gościem na płytach, ale także ich współautorką. Z zespołem współpracowali także Maciej Sikała, Cezary Konrad, czy Regis Molina Reynaldo – kubański „brylant” saksofon..

PGR dwukrotnie otrzymał grant Berklee College of Music, jego muzyka gościłą w UK Jazz Radio, a z ważniejszych scen na których zespół wystąpił można wymienić Festiwal Jazz w Ruinach, Festiwal Jazz od Nowa, Letnia Akademia Jazzu, Flugery Lwowa, B-flat – Berlin, Jazz Schmiede - Duesseldorf, Teatr Agnieszki, Osieckiej, Festiwal Kolory Polski, Muzeum Historii Żydów Polskich i Parlament RP.


Kolejna podróż zespołu przebiega w czasie. Cofając się 440 lat wstecz odkrywamy renesansową muzykę, złotego wieku. Dwóch wspaniałych twórców łączy siły aby stworzyć dzieło unikalne. Jest nim „Psałterz Polski”. Jan Kochanowski przekłada na język polski Księgę Psalmów i proponuje Mikołajowi Gomółce ich muzyczne opracowanie Ten ledwie po kilku miesiącach przynosi 150 psalmów w układzie 4 głosowym. Muzyka mimo braku schematyczności zachowuje prostotę, zgodnie z podtytułem Psałterza:
„Są łacniuchno uczynione
Prostakom nie zatrudnione
Nie dla Włochów, dla Polaków
Dla naszych, prostych domaków”.
Powstaje dzieło wyjątkowe na skalę europejską, łączy tekst i muzykę najwyższej próby. Dzięki rytmizacji zachowuje naturalną akcentację języka polskiego, w psalmach spotykamy elementy obcych tańców (pawany, czy gagliardy). Jest to więc kwintesencja polskiego renesansu, wiernego tradycji, ale czerpiącego też z dorobku kultury europejskiej.
Taka tez idea przyświeca projektowi PGR – Psałterz Polski.
Teksty psalmów są podane przez sopran – Babarę Rogalę, a pozostałe linie realizują instrumentaliści: muzycy jazzowi z Europy (USA, Niemiec, Szwecji i Polski). Melodie i treści psalmów stają się dla członków zespołu tematami do improwizacji, przeradzając się we wspólne kulminacje. Mamy więc muzyczną podróż spiętą renesansową, „złotą” - chciałoby się rzec, klamrą.

pgrnew-shape-2-kopia

PGR Psałterz Polski

muzyka-w-ruinach-plakat1024

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.